Miért kezd az ember webstatisztikát nézegetni?
Kezdetben természetesen azért, mert kíváncsi, hogy kik nézik az oldalát, majd ezen természetesen idővel túllép és nem ez lesz a fő szempont.
Rengeteg hasznos információhoz juthatunk látogatottsági statisztikáinkból. Ha azt látjuk, hogy látogatóink kevesebb, mint 5%-a látogatja weboldalunkat 1024x768-nál kisseb felbontásban, akkor már felmerül egy 800x600-ra beállított oldalnál, hogy váltani kellene. Ez természetesen még nem egy olyan információ, amit ne tudhatnánk meg más statisztikákból, hisz feltehetően nagyjából azonos lesz az arány minden weboldalon.
Kicsit más a helyzet a böngészőket tekintve. Míg egy átlagos oldalt a látogatók 70%-a még mindig Internet Explorerrel néz, addig egy szakmai oldalt már jóval kevesebben. Azt, hogy a Keresőblogot nem az átlagos internetezők nézik mi sem mutatja jobban, mint az a tény, hogy a Firefox lenyomja az Explorer-t és akkor még nem beszéltünk az Operáról és a többi böngészőről. Ezek még mindig inkább érdekességek, mint hasznosítható információk, de még van más is. A látogatottság növelésének és a keresőoptimalizálásnak elengedhetetlen segédeszköze a webstatisztika.
Tudnunk kell, hogy honnan érkeznek látogatóink, milyen keresőkben és szavakra keresve találnak ránk. Lehetünk elsők egy adott kulcsszóra a Google-ben, de ha arra senki nem keres rá és így oldalunkra se érkezik senki ezen a vonalon akkor nem megyünk vele semmire. Lehet, hogy egy általunk kevésbé fontos kulcsszóra már most is sokan érkeznek oldalunkra, pedig csak a második oldalon hoz minket az adott kereső. Ezeket az adatokat felhasználva alakíthatjuk át oldalunkat és szerezhetünk még több látogatót.
Érdemes még arra is figyelni, hogy hova érkeznek látogatóink és hol hagyják el weboldalunkat. Ha például sokan akadnak el a regisztráció folyamán akkor célszerű átgondolni, hogy nem lenne-e célravezető rövidíteni 200 soros űrlapunkat. Ez a sor szinte a végtelenségig folytatható, ráadásul oldalspecifikus.
Az ilyen adatok kinyeréséhez a legjobb megoldás a Google Analytics, amire egy ideje már korlátozás nélkül tudunk ingyen regisztrálni.
Ha szeretnénk hagyományos módon reklámfelületet értékesíteni oldalainkon, akkor hasznos lehet még egy olyan számlálót is kitenni, amit mindenki láthat. Feltéve persze, ha nem szeretnénk titokban tartani látogatottsági adatainkat.
Ilyen számlálók közül talán a Statgép a legjobb, én legalábbis ezt használom. További előnye, hogy a Tango kereső felől érkező látogatókat is "felismeri", így az Analytics-el ellentétben megtudhatjuk az ott megadott kereső-kifejezéseket is.
Érdemes nézegetni a hasonló weboldalak, a konkurencia statisztikáját is, mivel ezzel akár kulcsszó ötleteket is kaphatunk, vagy olyan oldalakra akadhatunk, ahová mi is ajánlhatjuk linkünket.
A mai napon ráakadtam az Onlinemarketing Blog látogatottsági adataira a Statgépen. Sok hasznosat még nem szűrtem le belőle, de azt megtudtam, hogy Konrád szerzett 2500 látogatót a "Joga Bonito" kulcsszóval. Nem semmi teljesítmény. :)
Pár napja már a Keresőblogon is fut a Statgép, így lehet ezen is derülni, vagy ötleteket lopni.