Mint azt gondolom többen láttátok is, egy darabig Etarget hirdetések futottak a Keresőblogon.
Kalmi lehetővé tette számomra, hogy teszteljem a rendszerüket egy partneroldal szempontjából. Tapasztalataimat megpróbálom összefoglalni, elsősorban az AdSense-hez viszonyítva.
Az Etarget rendszerébe nem nagyon szoktak csak úgy oldalakat regisztrálni. Ez részben abból adódhat, hogy egészen a közelmúltig napi 30.000 oldalletöltést szabtak meg a regisztráció alsó határának, másrészt a számlaképesség is elengedhetetlen feltétel. Most már nincs megadva minimálisan szükséges látogatottság, ám továbbra is elsősorban a nagyobb oldalaknak érdemes csatlakoznia.
Ha valaki felvételt nyer a partnerek közé, akkor egy sokkal kevésbé okos adminfelülethez kap hozzáférést, mint az AdSense, ám mégis sok használható adathoz jut. Új oldalt nem lehet csak úgy simán hozzáadni "fiókunkhoz", azt minden esetben kérni kell.
Az oldalba illeszthető kódot saját magunknak kell HTML és CSS segítségével testreszabni, ami jóval kényelmetlenebb, mint az AdSense esetében és könnyű elrontani is. A kellő tudás birtokában azonban tetszés szerint alakíthatjuk a hirdetések formátumát, mind méretben, mind színben. Nem csak az előre beállított méreteket használhatjuk, hanem akár a leglehetetlenebb szélességű és magasságú hirdetési dobozokat hozhatunk össze.
Mivel az Etarget hirdetései kicsit hosszabbak, mint az AdSense hirdetések, így csak nagyobb formátumokat érdemes kialakítani és egyetlen hirdetés megjelenítéséhez is több hely kell.
Az adminfelületen többek között a következő alap statisztikai adatok érhetőek el, melyeket bármely időszakra bontva, vagy egyben is lekérhetünk:
Oldalletöltések, hirdetések megjelenésszáma, kattintások száma, átkattintási arány, jutalék, átlagos jutalék.
Van azonban két olyan dolog, amiben az Etarget adminrendszere többet is tud nyújtani az AdSense-nél:
Kulcsszavakra rákeresve megtudhatjuk mennyibe kerül az első, második... helyen a megjelenés, de akár az összes szót is lekérhetjük, így akár a legjobban fizető kulcsszavak listáját is megnézhetjük. (AdWords-ből is kinyerhetőek az egyes kulcsszavak árai, de az nincs az AdSense-be integrálva.)
Ennél talán kevésbé hasznos, de valószínűleg érdekesebb, hogy megnézhetjük mikor, milyen kulcsszóhoz kapcsolva és mennyiért kattintottak oldalunkon.
A legmeglepőbb számomra az volt, hogy az Etarget azon a területen tudta megverni a Google-t, amin azt a legjobbnak tartjuk, vagyis az Etargetnek sikerült relevánsabb hirdetéseket megjelenítenie, mint az AdSense-nek. Ezeket a hirdetéseket sokkal stabilabban kapcsolta hozzá az oldalhoz, vagyis aloldalankén és az idő múlásával sem nagyon változtak. A relevánsabb (és talán újdonságnak ható) hirdetések miatt az átkattintási arány jóval magasabb volt, mint ugyanezen a helyen az AdSense hirdetések esetében és ennek következtében a bevétel is számottevően magasabb volt. A fizetett jutalék az Etargetnél ugyan csak 50%, de a 20 forintos minimum hirdetési díj miatt nincsenek 1-2 centes kattintások, mint az AdSense-ben. Ennek ellenkezője is igaz azonban, mert nem találkoztam nagyságrendekkel drágább klikkeléssel sem.
Hosszabb távon negatív hatása lehet a ritkán változó hirdetéseknek, ha sok a visszatérő látogató, de rövidtávon mindenképpen jobban kapcsolódó reklámokat jelentett. Olyan sem fordult elő az Etarget esetében, hogy nem jelenített meg hirdetést, mint néha az AdSense.
Van néhány olyan dolog, ami elég zavaros az Etarget statisztikáiban. Ezek feltehetően abból adódnak, hogy keresőkben és egyéb weboldalakon egyaránt jelenítenek meg hirdetéseket, valamint a hirdetési kódot elég könnyű elrontani. Ezzel kapcsolatban már írtam egy postot a Keresőblogon, amire Kalmi az Etarget részéről érdemben reagált is. Ezen a területen biztos, hogy változtatniuk kell, mert hirdetőkben és weboldal tulajdonosokban egyaránt komolytalan kép alakulhat ki róluk, ha azt látják, hogy a "kőműves" szó a 10. legkeresettebb.
Hirdetői szempontból azokra a kulcsszavakra mindenképpen érdemes az Etargetben hirdetni, amelyek az AdSense-ben már nagyon drágák, de ha olyan területen szeretnénk megjelenni, ahol nincs nagy tülekedés, akkor még jobban járhatunk a Google rendszerével.
Véleményem szerint azoknak a weboldal üzemeltetőknek érdemes az Etargetet választania, akiknek oldalukon viszonylag nagy hely áll rendelkezésre a hirdetések megjelenítésére és egy-két nagy látogatottságú oldaluk van. Nekem sok oldalamon jelenik meg AdSense hirdetés és a felületek is igen korlátozott méretűek, így nem fogok váltani.
Összességében úgy gondolom, hogy az Etargetnek van egy biztos támasza, hiszen a hazai keresők - elsősorban az egyre erősebb tango - aligha tudnak Google féle hirdetéseket megjeleníteni. Ezzel az alappal az Etargetnek lehet jövője a hazai piacon, de ehhez először is hirdetői bázisát kell megerősíteni, ami a kulcsszavak drágulását eredményezné. Ekkor már a kisebb weboldalak tulajdonosainak is jobban megérné az Etargetre váltania, amit minden bizonnyal sokan meg is tennének. Ehhez azonban az adminisztrációs felületük felhasználóbarátabbá tétele elengedhetetlen lesz.
Még egy érdekesség, amivel épp ma találkoztam. Az Etarget hirdetése a Google hirdetések között: